Vervolg. Vorige was niet volledig (fotos in vorige - Reisverslag uit South Shields, Verenigd Koninkrijk van Bas en Peet op reis... - WaarBenJij.nu Vervolg. Vorige was niet volledig (fotos in vorige - Reisverslag uit South Shields, Verenigd Koninkrijk van Bas en Peet op reis... - WaarBenJij.nu

Vervolg. Vorige was niet volledig (fotos in vorige

Blijf op de hoogte en volg Bas en Peet op reis...

27 September 2015 | Verenigd Koninkrijk, South Shields

Heerlijk geslapen vannacht, wakker geworden met een zonnetje en strak blauwe lucht. Ik heb uitgebreid gedouched in een totaal vernieuwd, nog naar kit ruikend, sanitair gebouw. Klinkt allemaal erg idyllisch hè. Totdat ik terug kwam bij het pipo/vogel/rioolbuiswagenhuis. "Eh... Peet... Ik heb je telefoon per ongeluk kapot gemaakt." Te vaak verkeerde code en hopla! Alles leeg en lekker opgeruimd. Is een beveiliging. Heel fijn. Een passende straf wordt nog gezocht, dus voor wie goeie suggesties heeft ?

Enfin. Genoeg daarover en op naar Hadrian's Wall. Voor wie niet geintresseerd is in geschiedenis mag afhaken op dit punt.

De dag eindigde vandaag in elk geval weer zoals het begin. Op de ferry. Weer op het bovendek en weer in de zon met bier. Bye bye en bedankt voor het lezen ! Op naar de volgende vakantie dan maar.

Voor wie wel wil weten hoe het zit met die muur.... Daar gaan we;
In ongeveer 122 na Christus liet de Romeinse keizer Hadrianus een bijna 118 kilometer lange muur bouwen. Het imposante bouwwerk strekte zich uit van kust tot kust in Noord Engeland. Het was in die tijd de Noordgrens van het Romeinse Rijk. Tegenwoordig is er nog slechts zo’n tien kilometer van zichtbaar. En precies langs ons laatste traject van vandaag.

De muur slingert hier door een prachtig groen heuvellandschap. We kregen een goed beeld van hoe ‘het grootste bouwwerk uit de Romeinse tijd' er uit gezien moet hebben. Helaas niet genoeg tijd om alles te bewandelen ivm de vertrektijd van de ferry. (Laat staan dat de piepstok er nog aan te pas gekomen is).

Waarom Hadrianus de muur gebouwd heeft is niet helemaal duidelijk. Zeer waarschijnlijk wilde hij ‘de Romeinen scheiden van de barbaren’. Stammen die in het noorden leefden. Iedere Romeinse mijl (zo’n 1,5 kilometer) zie je sporen van een milecastle; een stenen bouwwerk dat werd bemand door tientallen soldaten. Tussen die milecastles stonden wachttorens. Greppels met houten staken erin etc etc. Alles om de grens te behouden. Vermoedelijk hebben de Romeinen het met deze muur feitelijk opgegeven om grens verder uit te breiden. Met andere woorden, toen al waren de 'Schotten' niet te verslaan.

Er waren ook nog vele forten, waarin garnizoenen van 500 á 1000 soldaten waren gelegerd.
De muur die zij verdedigden, was waarschijnlijk gemiddeld 4 meter hoog.

Een andere theorie is dat Hadrianus met de muur de macht van de Romeinen wilde tonen. Of de handel in het grensgebied wilde controleren; de doorgangen in de muur zouden gediend hebben als douaneposten. Een definitief antwoord op de ‘waarom’-vraag is er nog niet. Zeker is wel dat de bouw een gigantische klus was, waar duizenden soldaten meer dan tien jaar aan gewerkt hebben. Als verdedigingslinie bleef de muur zo’n drie eeuwen in gebruik. Bij de forten ontstonden levendige dorpjes. Behalve een grens was de muur dus ook een plek waar soldaten en burgers naast elkaar leefden. Dat bleef zo tot de Romeinen zich in de vierde eeuw definitief uit Britannia terugtrokken.
Lange tijd was de muur daarna vooral een handige bron van stenen voor de bouw van een nieuwe weg of boerderij in de omgeving.

Kortom. Maar weer een teruggaan met meer tijd. Voor alle wandel liefhebbers. Het is een walhala. Je kan de Hadrian's Wall trail lopen. Een wandelpad langs de muur en dwars door de natuur.

Voor wie dan nog meer wil weten. Sorry, ik sla door geloof ik.

• 28 September 2015 - 21:53

Meloen: