Bruinvis en de Richel - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van Bas en Peet op reis... - WaarBenJij.nu Bruinvis en de Richel - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van Bas en Peet op reis... - WaarBenJij.nu

Bruinvis en de Richel

Blijf op de hoogte en volg Bas en Peet op reis...

01 September 2021 | Nederland, Vlieland

Bij vertrek uit de jachthaven vanmorgen, gelijk hop hop de Tjerk Hiddessluis in. Ging voorbeeldig !

En zo gingen we ineens aan de andere kant, dan wat we zo gewend zijn, van de Firma Doeksen het ruime water op. Yoehee de Waddenzee…!

De wind bleek toch te pal Noord, plannen veranderd, boeg omgegooid en richting de Richel onder Vlieland om daar droog te vallen voor de nacht.

Onderweg, gewoon in de vaargeul zagen een eenzame bruinvis die ons voorbij kwam. Jawel, een levende.

7 zeil-uren (soms een beetje bij-motoren) later kwamen we keurig op droogval-tijd aan. In verband met de stroming gingen we soms bijna meer achteruit dan vooruit. Even puzzelen met de boeien want, tja welke ingang neem je hè…

Goed diepte peilen met de geprepareerde stok van thuis. (Dieptestrepen van nagellak op een muurverf-roller-verlengstok :-)

En ja hoor. 50 centimeter!

We zagen de krabbetjes lopen op de bodem. Kiel, motor en roer ophalen en het anker laten zakken.

Even wachten. En boem. Vast. Heel zachtjes en geleidelijk.

We hebben het gedaan!

Drooggevallen in goed gezelschap van Vlieland op links en rechts Terschelling. Je zou er voor je gevoel zo naar toe kunnen wandelen.

We hadden het advies gelezen om een half uurtje te wachten met van boord gaan omdat alle wadvogels dan de kans krijgen eerst aan de dis te gaan. Nou dat klopt idd. Scholeksters, meeuwen, plevieren in alle maten en grote wulpen op de koop toe. Alles bij de vleet en met een hoop gekwetter. De Sternen plonzen om ons heen in het water voor de visjes die de diepte zoeken.

Betoverd hoe mooi het Wad is.

En dan valt de avond. Vuurtorens worden wakker en lampjes gaan aan. Welterusten ! Tot 04:30 uur. Dan is het weer hoog water en gaan we alles controleren. We blijven nog een sessie liggen om alles bij proper daglicht nog eens te bewonderen. Hopelijk wil het zonnetje dan ook buiten spelen.

• 02 September 2021 - 08:02

Mireille:

Goedemorgen ontdekkingsreizigers,

Wat stoer gevaren jullie! En wat hoopvol dat jullie ook een levende bruinvis gezien hebben

• 02 September 2021 - 10:11

Nils:

Gaaf zeg! Moet bijzonder zijn zo’n droogval

• 02 September 2021 - 12:45

Danielle:

Wat een ervaring! Stoer hoor. Wij vertrekken morgen naar Zwitserland en 10 dagen later naar Spanje. Meer bergen dan water....

• 03 September 2021 - 09:12

Miriam:

Erg leuk om te lezen allemaal!

• 03 September 2021 - 22:19

Frank En Hilda:

Wat ontzettend leuk om deelgenoot te mogen zijn van jullie zeilavonturen! Voor mij een hele reis terug in de tijd… mooi om jullie ontdekking van het Wad mee te maken. Die verliefdheid hou je de rest van je leven!!

• 04 September 2021 - 10:35

John Van M:

Geweldig zeg.!! Wat een ervaring.!